default-header

Re:Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers Re:Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Anoniem
Inactief

De staat strijkt per dag als ik dat zo uitreken 11,5 miljoen aan sigarettenaccijnsen en 3,7 miljoen aan shagaccijnzen binnen, is opgeteld 15,2 miljoen euro. Laten we zeggen per dag. Dat vermenigvuldigen we met pakweg 360, dan komt daaruit het geschatte eindbedrag: 391 miljoen. Laten we het afronden naar 400 miljoen.

Doorgaan met roken jaagt de staat veel meer op kosten, gezien de gezondheidsproblemen die daaruit voortvloeien. Dan gaat het om vele miljarden. De zorg is binnenkort botweg niet meer te betalen, en een belangrijk deel van dit probleem wordt veroorzaakt door rokers. Ook de economie lijdt daaronder, door ziekte-uitval op de werkvloer. Het is dus onjuist dat roken de staat meer voordeel zou opleveren dan niet-roken.

Anderzijds ben ik het helemaal met je eens dat de staat met twee maten meet: enerzijds het roken ontmoedigen, anderzijds een heel fout voorbeeld geven door zichzelf redelijk afhankelijk op te stellen van inkomsten uit accijnzen op tabak. Je kunt niet en rokers als melkkoe gebruiken, en het roken in het café verbieden, dunkt me. Zeg dan eerlijk: ik, vadertje staat, naait jou, roker, aan alle kanten, en maak zoveel mogelijk misbruik van jou. Je bent daarvan pas verlost als je stopt.