Beste mensen, van mij ook een reactie op het sluiten van een PFO na een cryptogeen herseninfarct. Ik hoop dat het mensen vertrouwen geeft en helpt een goede beslissing te nemen. Momenteel 65 en een jaar geleden kreeg ik plots een herseninfarct tijdens werk. Binnen een half uur lag ik al onder de scan van een neurocentrum dankzij de vlotte en adequate reactie van mijn omgeving en hulpverleners. Eerst dacht men aan een TIA maar al na een paar uur veranderde het beeld en onderging ik een IAT ( via de lies een prop uit mijn hersenen verwijderd) Omdat het infarct niet gematcht kon worden met cholesterol, diabetes of andere factoren, kreeg ik een hartecho waaruit bleek dat ik een PFO had. Nooit geweten maar er gingen nu wel kwartjes vallen. Volgens protocol aan de medicatie, DOAC’s en statines. Ik heb de mazzel gehad dat het effect van CVA beperkt bleef tot niet normaal kunnen praten. Bewegingsapparaat was volledig intact. Afgelopen April de sluiting van het PFO in Leiden,’s ochtends zkhs in, eind van de middag weer naar huis. Niet onder narcose en ik heb de hele procedure meegekeken en kreeg duidelijke uitleg van cardiologen (2) en verpleegkundige. Alles verliep perfect, pijnloos en vlot. Nog een paar uurtjes plat, drukverband in de lies voor het wondje en terug naar huis. Na 3 dagen weer fietsen geen probleem. Na een week weer sporten. Ik moet zeggen ( misschien verbeeld ik mij dit..) dat ik inmiddels tijdens het sporten een veel beter uithoudingsvermogen heb dan ooit tevoren. Dat zou een nevenresultaat kunnen zijn van het zuurstofrijke bloed niet meer vermengd raakt met zuurstofarm? Maar dat is gissen..
Zoals van te voren voor gewaarschuwd, heb ik een aantal weken behoorlijke hartkloppingen gehad en 2x hulp gezocht om dat ik het niet vertrouwde. Gelukkig alles oké en hoort dit bij het verloop. Nu al een hele tijd alles normaal en ben ik vergeten dat er iets vreemds in mijn hart zit. Het is mij 300% meegevallen maar besef wel dat het voor ieder anders ervaren kan worden. Eind september weer hartecho met belletjes en hopelijk einde medicatie!